David: "Ga ervoor"

Wie ben jij? Stel jezelf voor!
Ik ben David van Dam en bijna 40 jaren oud. Ik ben getrouwd met Carla en samen met onze drie (gelukkig gezonde) kinderen (Demian 13, Luka 11, Vajèn 6) wonen we in Berlicum, een dorpje onder de rook van 's-Hertogenbosch. Ik ben leraar Nederlands op een vmbo-school en in mijn vrije tijd loop ik al jaren veel hard. Daar zijn inmiddels ook fietsen en zwemmen bijgekomen. Ook ben ik een actieve blogger op www.daviddraaftdoor.com Daar deel ik alles over het hardlopen en fietsen, maar ook over KiKa.
 
Hoe ben je in aanraking gekomen met KiKa Extreme?
Al sinds 2017 ben ik actief voor KiKa via Run for KiKa Marathon. In dat jaar liep ik de marathon van New York, een onvergetelijke ervaring. Ik mocht dat doen als ‘goldrunner’ aangezien ik met mijn gezin ruim over de grens van 10.000 euro was gegaan met onze acties. Daar was en ben ik nog steeds erg trots op. Sindsdien zijn we als gezin altijd actief gebleven voor KiKa. 2020 had het jaar moeten worden waarin ik de marathons van Tokio én Berlijn zou gaan lopen voor KiKa, maar helaas is dat door corona anders gelopen. Gelukkig krijg ik in 2021 een nieuwe kans in de hoop dat het dan wel door kan gaan. Doordat alle hardloopwedstrijden afgelast werden, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. Omdat ik fietsen en ook zwemmen steeds leuker begon te vinden, besloot ik alles te combineren en me in te schrijven voor KiKa Extreme!
 
Wat is jouw motivatie om mee te doen met KiKa Extreme?
Allereerst zijn mijn vrouw en ik gezegend met drie gezonde kinderen. We beseffen heel goed dat dit niet vanzelfsprekend is. Mijn schoonzus heeft op zeer jonge leeftijd leukemie gehad. Na een zeer lang en heftig ziekbed is ze daar grotendeels van hersteld, maar nog dagelijks slikt ze medicijnen en kampt ze met de gevolgen van bestralingen. Ruim anderhalf jaar geleden werden we opgeschrikt door het feit dat ze weer 2 grote tumoren had in de hersenen, hoogstwaarschijnlijk ook een gevolg van de behandeling toen ze kind was. Ook nu weer is ze er na een heftige operatie bovenop gekomen, maar ook weer heeft ze een stukje kwaliteit van leven in moeten leven. Maar we zijn blij dat ze er nog is en met ons kan genieten van de mooie dingen in het leven!
Maar we hebben dus meer gezien in onze omgeving. Het ziekbed van mijn schoonvader, wat enkele jaren duurde, hebben onze kinderen van heel dichtbij meegemaakt. Daarnaast hebben vrienden van ons hun zoontje moeten loslaten door neuroblastoom. Al deze ellende hebben wij gezien, gevoeld... Dat wensen we niemand toe en daarom komen wij in actie. Als gezin, want we willen onze kinderen meegeven dat het belangrijk is om iets voor een andere te doen en dat ze gezegend zijn dat ze gezond zijn. Ik ben de sporter, maar als gezin halen we het geld op!
 
Wat is jouw ervaring in de triatlonsport?
Eigenlijk nog helemaal niks! ;-) Hardlopen, dat kan ik als de beste. Fietsen lukt ook wel vrij aardig, maar dat zwemmen is wel een dingetje hoor… Daarom heb ik me ingeschreven voor een cursus borstcrawl in het najaar, dat moet helpen. Verder heb ik al enkele keren in mijn eigen tijd een 1/8 triatlon gedaan hier in de omgeving. Dat was erg leuk en dat smaakt naar meer!
 
Wat is jouw beste tip die je andere KiKatleten mee wilt geven?
Ga ervoor, volledig! Het is soms hard werken in de voorbereiding naar het event toe, want je moet trainen én geld ophalen. Maar het levert je uiteindelijk zoveel meer op. De contacten die je opdoet, het netwerk dat je opbouwt, de ervaringen, het warme bad van de "KiKa-familie"... Voor mij is en blijft dat onbetaalbaar!
 
Welk advies zou je mee willen geven aan alle aankomende deelnemers?
Maak een plan, niet alleen voor je trainingen, maar ook voor het inzamelen van geld. Bedenk vooraf goed wat je wilt doen en hoe je dat aan gaat pakken. Zet de plannen weg goed weg in je agenda. Denk ook goed na over het rendement van een inzamelingsactie. Sommige ideeën lijken misschien leuk, maar vergen heel veel tijd en leveren uiteindelijk niet zoveel geld op. Probeer vooraf een goede inschatting te maken van het rendement: de tijdsinvestering versus opbrengst. En hou het vooral lokaal. Mensen en bedrijven zijn sneller geneigd iets te geven als ze jou kennen en/of als je uit de buurt komt. Vertel je verhaal, laat jezelf (regelmatig) zien en bouw een netwerk op. Aarzel niet, maar stap op mensen af. De kracht zit hem in persoonlijk contact en herhaling, dan is er heel veel mogelijk, meer dan je nu misschien denkt!
 
Heb je al succesvolle sponsoracties georganiseerd en welke acties heb je nog op de planning staan?
Afgelopen jaar zijn we heel druk bezig geweest met sponsoracties voor de marathons van Tokio en Berlijn. De teller staat al op bijna 15.000 euro, geweldig toch! We hebben een aantal geweldige acties gehad. Zo hebben we op twee jaarmarkten gestaan met een soort loterij/tombola volledig gesponsord door lokale bedrijven. Daarmee haalden we ruim 1000 euro op. Verder hebben leerlingen van de vmbo-school waar ik werk de Mont ventoux op gefietst en daarbij 3000 euro opgehaald. Tussendoor natuurlijk statiegeldacties bij supermarkten die het altijd goed doen. Ook heb ik zo’n 20 bedrijven/instellingen bereid gevonden om shirtsponsor te zijn voor ieder minimaal 250 euro. En natuurlijk ben ik erg blij met alle familie, vrienden, collega's en andere bekenden die onze actie steunen. We merken wel dat het door corona een stuk lastiger is geworden om mooie acties te houden, maar we blijven zoeken naar mogelijkheden om geld op te halen. Ook in 2021 gaan we hier natuurlijk weer mee door!
 
Heb je zelf iets wat je kwijt wilt?
Wat ik al zei: twijfel niet, maar ga ervoor! En doe het niet alleen. Zoek hulp, stel vragen, deel je ervaringen. KiKa-sporters zijn altijd bereid om elkaar te helpen en te motiveren. Dan zul je merken dat dit avontuur onvergetelijk zal worden. En wie weet wordt jij dan ook wel besmet met het virus en blijft het net als bij mij niet bij 1 marathon of triatlon voor KiKa... ;-)

Meer weten over KiKa Extreme? Vraag hier de gratis informatiebrochure aan!
24-07-2020

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen